De nacht staat op in Eindhoven

Davy de Lepper
Nachtcultuur is van levensbelang. Niet alleen voor jongeren, niet alleen voor keiharde feestneuzen. Het is veel meer dan dat: de nacht biedt iedereen de kans zich vrij te voelen en de mogelijkheid zichzelf te ontdekken. De nacht is er voor hen die een veilige thuishaven zoeken. Een wereld van muziek, gelijkgestemden en ontlading. Zonder vooroordelen en zonder discriminatie. De nacht wordt niet alleen gemist, de nacht is noodzakelijk.
Tekst: Meike Jentjens | Fotografie en Productie: Davy de Lepper | 10.02.2022
Het protest De Nacht Staat Op is een noodkreet. Ook nachtburgemeester Siem Nozza en nachtmaker Jess Oberlin voelen zich strijdbaar, laten ze weten als we met ze spreken. ‘Het is niet op één hoop te gooien’, zegt Siem. ‘De nacht is een gegeven waar essentiële dingen gebeuren, die niet in een kroeg gebeuren.’ Hij refereert naar de versoepelingen die gelden voor de horeca en het nachtleven, met een openingstijd tot middernacht. ‘Dit helpt hen niet. In Eindhoven doet het nachtleven nog dorps aan. Het past niet bij de ambities van de stad. De nacht is van sociaaleconomisch belang en draait niet alleen om een party met een kater. Het gaat om elkaar vinden. Een VVD-stemmer die naast een Bij1-stemmer staat te dansen; dat kan alleen in de nacht.’

Jess Oberlin sluit zich hierbij aan met de woorden dat we nieuwe versies van onze identiteiten ontdekken in de nacht en connectie maken op de dansvloer, zelfs zonder woorden. Ook zij ziet tijd als een belangrijke kwestie. ‘We hebben 24-uurs plekken nodig voor onze eigen veiligheid, om internationale groepen hier te houden en voor een levendige stad. Niet alleen om te dansen, maar ook om elkaar te ontmoeten en mensen van onderdak te voorzien.’

Haal de nacht van het slot af, is de consensus. Dat vinden onder andere deze vier Eindhovense nachtmakers.
Delano Legito | De Missie, DJ
Delano is een Eindhovense dj en nachtmaker, die aanstaande zaterdag voor De Nacht Staat Op een uitstapje naar het Utrechtse BASIS maakt. Toch voelt hij zich enorm verbonden met Eindhoven en voelt hij de flinke drang om dé nachtmaker te zijn die de Eindhovense nachtcultuur er weer bovenop gaat helpen. Zijn missie: zorgen voor een veilige dansvloer. We zijn er nog lang niet, vindt hij. Al is er wel hoop, zeker met de komst van initiatieven zoals De Missie.

‘In steden als Amsterdam en Rotterdam is de club al een safe space waar mensen zich kunnen kleden en uitdrukken hoe ze willen. Dat is niet voor iedereen weggelegd, maar de aanzienlijk grote groep die dat wel wil, moet hier ook welkom zijn’, vertelt hij. Hij is bang dat er te veel mensen naar Amsterdam vertrekken voor de nachtcultuur, wat zonde zou zijn. ‘Er is een grote queer community in Eindhoven, maar er is geen ruimte voor hen om elkaar te vinden. Ik voel me sinds twee jaar enorm verbonden met hen.’

Voelt hij zich dan ook verbonden met deze protestactie? Het antwoord is onbetwist en vurig. ‘Wij als scene staan nu op en we gaan dit doen. Niet omdat we toestemming krijgen, niet omdat het mag, maar omdat we het beu zijn. Dat geeft een goed gevoel.’
Tom Jacobs | 575, 212, Producer
De afgelopen twee jaar hebben we gemerkt wat voor grote waarde cultuur heeft, ook ‘s nachts. Dat zijn de woorden van Tom Jacobs, een bekende nachtmaker in Eindhoven. Die meerwaarde, waar zit hem dat precies in? ‘De verbintenis tussen mensen. Tussen jong en oud, maar ook tussen verschillende groepen mensen. Of je nou universitair geschoold bent of stratenmaker bent, op de dansvloer staan wij naast elkaar. De nacht verbindt.’

Aanstaande zaterdag organiseert Tom namens 575 en 212 tijdens De Nacht Staat Op een protestevenement in SUBBAR. Daar nodigen ze sprekers uit die het belang van de nacht zullen belichten, waaronder nachtburgemeester Siem Nozza en SUBBAR-eigenaar Mahmoud Saïd. Ook het publiek krijgt een stem. Tom weet zelf wel wat het belang is: in de nacht zijn mensen zoals ze écht zijn, denkt hij. ‘Soms raak je in gesprek met iemand en kom je ineens op andere inzichten. Dat is toch vet?!’
Red Bastard | DJ, Ontwerper
Eindhovens’ eigen Red Bastard omschrijft de sfeer onder nachtvlinders van het zuiden als gemoedelijk en open, met het gevoel dat alles mogelijk is met elkaar. Ze ziet ook dat er nog winst te behalen is. Er zijn namelijk niet zoveel plekken om heen te gaan in Eindhoven. Op de vraag wat er nodig is om de nachtcultuur van de stad weer nieuw leven in te blazen, antwoord ze direct zonder adempauze: ‘Ruimte. Ik denk dat er ruimte nodig is. Er zijn heel veel vette collectieven in Eindhoven, maar ze krijgen maar tijdelijk plek.’ Ze noemt voorbeelden als Wall Street en De Sociale Dienst, creatieve outlets die een tijdelijk thuis kregen aangeboden. ‘Geef ze een vaste plek, dan hebben mensen ook weer een thuisbasis waar ze in hun eentje naartoe kunnen’, vertelt ze backstage in de Effenaar. ‘Dit soort plekken geven een stad kleur.’

De dj vertelt waarom het socializen een belangrijk aspect is van de nacht. ‘Je hebt elkaar nodig om jezelf te ontwikkelen en over jezelf te leren. In het nachtleven is dat super aan de hand. Het gros van mijn vrienden heb ik vijftien tot twintig jaar geleden in de nacht ontmoet en die zijn nu nog steeds mijn vrienden.’

Tijdens De Nacht Staat Op is de roodharige dj samen met vrienden te vinden bij SUBBAR, waarvan sommigen gaan draaien. Ze hoopt enorm dat we de nacht blijvend terugkrijgen. ‘De input die je de hele week geeft, moet je ook ergens kunnen terugkrijgen. Als je een fijne nacht hebt gehad, kun je ook weer met volle moed de week in. En dat kun je niet alleen uit jezelf putten.’
Paul Kuijpers | Daydaygay, Dragqueen
Vanaf zijn veertiende ging Paul Kuijpers op stap, maar leuk was dat in het begin niet. Niemand was net als hij tijdens het uitgaan, totdat hij bij PANN voor het eerst meemaakte dat iedereen in de ruimte net als hij was. Van Pallaz, de enige queer plek in Eindhoven op dat moment, ging hij naar DayDayGay. Daarna volgden er mooie optredens met Cindy van der Loan en kansen als organisator en producer. Hij werkt naar één doel toe: ‘Ik wil een fijne plek voor mijn gemeenschap in Eindhoven creëren, waar ze hun queerness kunnen vieren, vrij van geweld.’

Gezien de club scene mede is ontstaan vanuit queer culture in de jaren ’70, is het goed om dat ook vandaag de dag in ere te houden. Maar hoe zorg je daarvoor? Net als Red Bastard, denkt Paul dat er plekken nodig zijn waar dit zich kan manifesteren. ‘Strijp-s vind ik echt grootstedelijk, maar het nachtleven ontwikkelt nog niet mee naar dat level zoals in andere steden. Als ik om me heen kijk, zijn er zóveel mensen die keihard aan het vechten zijn om iets moois te maken. Ik zie veel wilskracht vanuit de samenleving.’ Hij denkt dat techniek de grootste economische waarde heeft, maar vindt cultuur net zo belangrijk. ‘Zeker voor de vele internationals die in Eindhoven wonen, die soms aan hun lot worden overgelaten als ze hier aankomen. Er ligt een mooie kans om het ook deze mensen naar hun zin te maken, zodat we ze hier kunnen houden.’

LEES VERDER