Baby’s Berserk: Punk, Mode & Divine

Pernilla Ellens
Sexy Robotic Dance Punk: Baby’s Berserk wil je laten dansen. De Amsterdamse band is opgericht in 2019 en bestaat uit de Canadese Puggy Beales, broer en zus Mano Hollestelle en Silia Hollestelle en mode ontwerpster Lieselot Elzinga. Op Hit The City speelden ze in prachtige pakjes een flitsende speelse show.
Pernilla Ellens | 03.02.2022
De opzwepende ritmes, robotic vocals en catchy synth-melodietjes lieten het Stroomhuis even in een dampende club veranderen. Met singles uitgebracht op het erkende excentrieke label Bongo Joe veroveren deze baby’s ook de internationale hartjes. Tijd voor een gesprek met zangeres en basgitarist Lieselot Elzinga over punk, mode, Divine, en de kracht van de dansvloer.
Foto: Miranda Gashi | V.l.n.r. Mano, Lieselot en Silia van Baby’s Berserk.
Hoi Lieselot! Jullie inspiratiebronnen zijn zowel de dansbare 90’s house music als de meer punk georiënteerde 80’s no wave. Dat is een interessante combinatie, waar komt die vandaan?
Wij komen uit de punkscene en hebben allemaal in punkbands gespeeld. Nu wilden we het anders doen. Als band heb je een bepaalde plek op een avond, je speelt je set en daarna komt een DJ. Bij de DJ gaat iedereen pas echt los. Wij willen de plek van de DJ hebben! Maar waar een DJ connecties maakt en dingen samen brengt, willen wij het wel zelf live spelen. We willen iedereen aan het dansen maken, op een punk manier.
Jullie maken er echt dan ook echt een feestje van, de sfeer zit live tussen clubnacht en een concert in. Hoe zorg je ervoor dat mensen gaan dansen?
Omdat ik de frontvrouw ben, heb ik de taak om mensen aan te sporen zodat ze op mij gaan reageren. Ik stop altijd veel moeite in m’n performance, en ik hoop dat als ik iets doe dat ik dan ook iets terugkrijg van het publiek. We houden er ook van om te spelen in kleinere zalen met een laag podium. Dan voel je die connectie met het publiek goed.
Foto: Miranda Gashi | Baby’s Berserk op Hit The City
In deze barre Corona tijden hebben we maar weinig kunnen dansen met z’n allen. Wat is volgens jou de kracht van de dansvloer?
Een concert of een clubnacht beleef je samen, het is niet zo individueel als misschien andere kunstvormen. Naar een schilderij kijk je in je eentje. Als je in een zaal staat deel je dezelfde ervaring, of het nou goed of slecht is. Dat maakt dat je iets gemeen hebt met elkaar. Als publiek maar ook al artiest reageer je heel direct op wat je ziet of wat je voelt. Je kan daardoor ook emoties leren kennen. Je kan op de dansvloer leren om expressief te zijn, iets wat je misschien moeilijk vindt in het dagelijks leven.
Foto: Ilya Lindhout
Hoe is onderling de creatieve verdeling in de band?
Een van de bandleden, Puggy Beales, woont in Canada. Veel van de muziek hebben we met hem geschreven toen hij nog in Nederland woonde. Puggy en ik delen de rol van zanger in de band, hij heeft net als ik ook veel zanglijnen geschreven. Mano en Puggy maken de beats. Toen Puggy naar Canada verhuisde, hadden we een extra bandlid nodig en is Silia erbij gekomen voor de synth en de bas synth. Ik denk dat Mano het creatieve overzicht heeft en zorgt dat alles in 1 lijn is met een heel duidelijk concept. Mano focust zich duidelijk op de muziek, ik hou me ook meer bezig met de visuele aspecten van de band.
Jullie zien er bijzonder stijlvol uit op het podium, en je hebt een modelabel Elzinga. Hoe zie je de relatie tussen mode en muziek?
Vanaf jongs af aan speel ik in bandjes, en ik had altijd een beeld van hoe ik eruit wilde zien op het podium. Ik was handig en kon m’n eigen kleding maken, en ik zag de looks echt als een verlengde van mn performance. De kleding versterke het optreden. Voor mij is die relatie heel logisch want ik maak muziek en ik maak kleding. Als je op het podium staat moet je duidelijk uitstralen wie je bent. Het hoeft niet perse extravagant te zijn. maar als ik op het podium sta en ik heb iets aan wat ik zelf heb gemaakt dan denk ik dat ik een duidelijk beeld neerzet.
Foto: Ilya Lindhout
Hoe zou je dat beeld dan omschrijven? Hoe laat jij jezelf zien?
Ik wil op het podium iets heel vrouwelijks laten zien, maar op een mannelijke manier. Ik merk dat mensen toch een bepaald beeld hebben van hoe een meisje in een band eruit moet zien of zich moet gedragen. Ik wil eigenlijk niet heel vrouwelijk zijn op het podium maar ik wil er wel heel vrouwelijk uit zien. Ik wil me kwa performance me meer meten aan hoe mannen zich gedragen. Ik laat iets vrouwelijks zien, maar niet op een vrouwelijke manier.
Foto: Miranda Gashi | Baby’s Berserk op Hit The City
Baby’s Berserk is ook visueel een sterke band, met een heel eigen kleurrijke en vrolijke stijl in posters, clips, en kleding. We hadden het al even over de muzikale inspiraties, wat zijn jullie visuele inspiratiebronnen?
Voor mij is een grote inspiratiebron Claes Oldenburg, een pop-art kunstenaar. Een tijdje heeft hij ook gebruiksvoorwerpen gemaakt maar heel ruig, bijna onherkenbaar. Ik kijk ook veel naar Karel Appel. En kwa mode ben ik heel erg geïnspireerd door klassieke dingen zoals Yves Saint Laurent. Divine is een grote inspiratiebron voor de hele band. De clip Shake it Up van Divine, met al die pilaren om haar heen die op een gegeven moment vallen, was het eerste beginpunt van de stijl van de band. Toen we dat zagen dachten we: Wow dat is echt sick, zo moet het zijn!
Heb jij als muzikant en modeontwerpster nog tips voor hoe je jezelf creatief en gemotiveerd houd in deze vreemde tijd?
Ik merk dat als ik in m’n eentje ben er niet zoveel uitkomt, maar als ik dan ga praten dan komen de ideeën. Een tip is dan ook op te blijven communiceren met mensen om je heen die ook creatief bezig zijn. De beste tip is trouwens om niet te veel nadenken en gewoon te doen. Als je het niet doet blijft het altijd bij een idee. Als je gewoon dingen gaat doen kom je altijd verder!

Kijk hier een sessie van Baby’s Berserk live uit de Vondelbunker in Amsterdam:
Sub/space is een maandelijkse rubriek waarin we een opkomende, alternatieve band of artiest uitlichten die verbonden is met het programma van De Effenaar. Wat vormt hun tegengeluid? Welke ruimte nemen zij in binnen (sub)cultuur? Met volgende maand weer een nieuwe spannende artiest!

LEES VERDER