Met een bonte mix van stijlen, een ‘perfect ontspoorde jamsessie’ als live-optreden en bevriende muzikanten als gast, wil artiest en producer Igor Sekulović maar één ding bereiken: het brein op nul en dansen. This is LOVSKI: ‘Party in Nomansland’ is een uitstapje naar een plek waar het niet uitmaakt wat je overtuigingen zijn of hoe je in de wedstrijd staat.
Meike Jentjens | 01.09.2022
Foto: Igor Sekulović in studio
Wie is LOVSKI?
Hij speelde overal ter wereld met zijn band Projekt Rakija. Ieder festival en iedere club werd platgespeeld door het collectief, dat de sound van de Balkan perfect wist te vertalen naar funky beats en sleazy sounds. Nu is het tijd om de wereld te veroveren met een nieuwe missie. De 36-jarige artiest en producer Igor Sekulović, nu bekend als This is LOVSKI, gaat mensen die zich soms een beetje verloren voelen met elkaar verbinden. Dit doet hij met zijn nieuwe concept ‘Party in Nomansland’, te starten in Eindhoven. Dat is niet toevallig: daar heeft hij een studio op Strijp-S, vol met tapijtjes, snaarinstrumenten en modulaire synthesizers. Dat moet natuurlijk wel een chille plek zijn.
Soms rijdt hij terug naar Bosnië, het land waar hij geboren is. Er staan dan oude jazzplaten op, soms soul of elektronisch. Na een goed eind rijden komt Igor Sekulović, die een eeuwig vrolijke indruk maakt en altijd zijn kenmerkende ronde zonnebril draagt, dan over een weg die van niemand is. Tussen landen in, er hangt geen vlag, het is nog net niet bij de volgende grens. Een niemandsland. Dat is precies het gevoel dat de Eindhovense muzikant soms had toen hij net in Nederland kwam wonen.
‘Ik begrijp zelf heel goed hoe het is om aan een super Hollandse tafel te zitten als enige niet-Nederlander. Dat is toch altijd aanpoten, voor mij ook nog steeds. De momenten waarop de tijd voor mij stilstaat, zijn de momenten als ik met mensen ben die overal en nergens vandaan komen. Je eet wat, je deelt wat. Daar krijg ik energie van: dat je niet meer de enige bent die te horen krijgt hoe “het moet gaan hier”, maar dat mensen ook vragen hoe het bij jou gaat.’
Soms rijdt hij terug naar Bosnië, het land waar hij geboren is. Er staan dan oude jazzplaten op, soms soul of elektronisch. Na een goed eind rijden komt Igor Sekulović, die een eeuwig vrolijke indruk maakt en altijd zijn kenmerkende ronde zonnebril draagt, dan over een weg die van niemand is. Tussen landen in, er hangt geen vlag, het is nog net niet bij de volgende grens. Een niemandsland. Dat is precies het gevoel dat de Eindhovense muzikant soms had toen hij net in Nederland kwam wonen.
‘Ik begrijp zelf heel goed hoe het is om aan een super Hollandse tafel te zitten als enige niet-Nederlander. Dat is toch altijd aanpoten, voor mij ook nog steeds. De momenten waarop de tijd voor mij stilstaat, zijn de momenten als ik met mensen ben die overal en nergens vandaan komen. Je eet wat, je deelt wat. Daar krijg ik energie van: dat je niet meer de enige bent die te horen krijgt hoe “het moet gaan hier”, maar dat mensen ook vragen hoe het bij jou gaat.’
Persfoto This is LOVSKI: Party in Nomandsland
Expat city
In Eindhoven wonen tussen de 20.000 en 25.000 expats, laat Omroep Brabant vorig jaar onderzoeken. Dat is een grote groep ‘vergeten’ internationals waarvoor er nog niet zoveel wordt georganiseerd, denkt ‘LOVSKI’. Het antwoord daarop is ‘Party in Nomansland’. Het is net als die plek op weg naar Bosnië, maar dan voor één avond in Effenaar. De terugkerende clubnacht is er voor hen die net als de muziek van This is LOVSKI niet echt in een hokje passen of al ergens bijhoren.
Sustainable artist
Maar hoe ging de bandleider van een festival-outfit naar ‘This is LOVSKI’? Het begon met een heel specifiek idee. ‘Projekt Rakija was een grote bandformatie geworden, met allemaal vaste muzikanten. Ik houd er niet van om met sessiemuzikanten te werken, omdat ik graag duurzame relaties aan ga met mensen om mij heen. De muziekindustrie kan soms heel snel en ongezond zijn, dus wil ik het zo duurzaam mogelijk inrichten voor mezelf.’
Soms moet je in het creatieve proces ook even dingen op pauze zetten om er later weer op terug te komen. In een groep is dat alleen wat moeilijker, vindt Igor Sekulović. ‘Ik merkte aan mezelf dat ik na een tijdje een sneltrein werd. Ik had een enorme visie en ik ging veel te snel voor de rest van de bandleden. Hierdoor ging er veel stuk. Dus moest ik mezelf afvragen: wat vind ik nu écht belangrijk? En daar moest een nieuw en vrij model voor in de plaats komen.’
Soms moet je in het creatieve proces ook even dingen op pauze zetten om er later weer op terug te komen. In een groep is dat alleen wat moeilijker, vindt Igor Sekulović. ‘Ik merkte aan mezelf dat ik na een tijdje een sneltrein werd. Ik had een enorme visie en ik ging veel te snel voor de rest van de bandleden. Hierdoor ging er veel stuk. Dus moest ik mezelf afvragen: wat vind ik nu écht belangrijk? En daar moest een nieuw en vrij model voor in de plaats komen.’
Foto: Igor Sekulović
De Balkan-trein
Waar de Eindhovenaar eerder vooral inspiratie en samenwerking zocht met mensen die ook op de ‘Balkan-hype-trein’ sprongen, daagde de multi-instrumentalist zichzelf uit om iets heel anders te gaan doen. Met de ‘Balkan-sound’ bedoelt Sekulović bijvoorbeeld het bevriende Dubioza Kolektiv, een band die ook uit Bosnië komt. ‘Maar hoe vet is het om ook verder en naar andere culturen te kijken en dat te combineren met mijn sound? Ik was vanaf het moment dat ik begon met gitaar spelen al gefascineerd door Afrikaanse stijlen. Het leek me echt crazy om dat samen te voegen’, vertelt hij met een guitige lach.
Daar kwamen internationaal succesvolle tracks uit als ‘VYBZ’ samen met Wetty Beatz, en de track ‘Pink’, waar voormalig Fela Kuti-gitarist Kaleta aan meewerkte. Het ontstaan daarvan is simpeler dan je zou denken. Toen de Eindhovenaar lekker onder de douche stond te dansen op Kaleta’s muziek, kwam hij op het idee om hem gewoon een Instagram-berichtje te sturen. Omdat de New Yorker met Lauryn Hill in de Balkan heeft getourd, was de connectie snel gemaakt. Na wat complimenten over en weer volgde er een samenwerking.
Daar kwamen internationaal succesvolle tracks uit als ‘VYBZ’ samen met Wetty Beatz, en de track ‘Pink’, waar voormalig Fela Kuti-gitarist Kaleta aan meewerkte. Het ontstaan daarvan is simpeler dan je zou denken. Toen de Eindhovenaar lekker onder de douche stond te dansen op Kaleta’s muziek, kwam hij op het idee om hem gewoon een Instagram-berichtje te sturen. Omdat de New Yorker met Lauryn Hill in de Balkan heeft getourd, was de connectie snel gemaakt. Na wat complimenten over en weer volgde er een samenwerking.
Party In Nomansland
Met deze clubnacht in Effenaar daagt Igor Sekulović zijn publiek ook uit verder te kijken. ‘Party In Nomansland is een uitstapje om even niks te vinden. Iedereen moet tegenwoordig overal iets van vinden, van de pandemie tot de oorlog in Oekraïne; mensen zitten alleen maar in hun hoofd de laatste tijd. Je hoeft even niets te denken of te oordelen in het Nomansland dat ik creëer. Er is geen maatschappij, er zijn geen regels.’ Dat geldt ook voor de muziek, This is LOVSKI speelt een set die meer op een ‘perfect ontspoorde jamsessie’ lijkt dan op een klassieke setlist. De nummers en genres vloeien in elkaar over.
De eerste clubnacht van ‘Party in Nomansland’ van This is LOVSKI x Effenaar vindt plaats op 16 september. ‘Ik wil één avond niks horen over extreem-links of extreem-rechts. We gaan dansen, man.’ This is LOVSKI gaat deze herfst nog op clubtour naar verschillende steden, samen met de Berlijnse Robert ‘BalkanBeats’ Soko.